Zakelijke dienstverleners hebben sterke leiders nodig die keuzes maken op basis van data
Auteur: Bryce Wolf, Senior Manager Industry Solutions, Unit4
Iedereen heeft een eigen definitie van leiderschap en verschilt in wat hij of zij verwacht van een leider. Wat die definitie ook is, we weten in elk geval dat sterk leiderschap essentieel voor organisaties is om een gevoel van doelgerichtheid, gedeelde waarden en toewijding te creëren. Vandaag de dag kunnen die leiderschapsvaardigheden enorm verbeterd worden door gebruik te maken van de data die een bedrijf verzamelt.
In het verleden werden belangrijke beslissingen vaak genomen op het onderbuikgevoel van de leiders. Maar tegenwoordig, in een wereld die steeds afhankelijker wordt van data, wordt besluitvorming ondersteund door analyses om zo tot een solide strategie tee komen. Bedrijven die empathisch en inspirerend leiderschap kunnen combineren met systemen die de mogelijkheid bieden om op het juiste moment de juiste beslissingen te maken, hebben dan ook de meeste kans van slagen.
Uitdaging voor zakelijke dienstverleners
Voor zakelijke dienstverleners kunnen zelfs de kleinste fouten in strategiebepaling, voorspellingen of uitvoering het verschil maken tussen winst en verlies of tussen succes en mislukking. Elk persoon die niet op de juiste manier wordt ingezet, vormt een kostenpost voor het bedrijf. En voor elk persoon die te veel hooi op zijn of haar vork neemt, bestaat het risico dat zij uitvallen met burn-out klachten of dat de kwaliteit van het werk omlaag gaat. Uit het jaarlijkse onderzoek van SPI Research blijkt dat de meest belangrijke KPI’s van zakelijke dienstverleners, zoals de deals die in de pijplijn zitten, projectmarges en inkomsten, zijn verslechterd ten opzichte van vorig jaar. De behoefte aan goed leiderschap die deze doelen kan behalen en het personeel weet te enthousiasmeren, is dan ook belangrijker dan ooit. Daarvoor zijn de volgende drie punten van belang:
- Medewerkers hebben vertrouwen in het leiderschap
- Medewerkers hebben vertrouwen in de toekomst van de organisatie
- Medewerkers hebben het vermogen om veranderingen te omarmen op een wendbare en flexibele manier
De SPI Benchmark laat een direct verband zien tussen de kracht van leiderschap en sterke bedrijfsprestaties. Zo factureren werknemers 35 procent meer factureren per consultant en genereren ze 39 procent meer omzet per consultant. Maar in het rapport vinden we ook een keerzijde: de waardering voor leiderschapsprestaties daalde in 2022 ten opzichte van 2021 en was zelfs net zo laag als in 2018. Dit zou een waarschuwing moeten zijn voor leiders: ze moeten zich weer focussen op hun leiderschapsvaardigheden om verdere dalingen te voorkomen.
De benodigde tools
Maar waar moeten leiders zich dan op focussen? Daarvoor kijken we naar bedrijven die al goed presteren. Zij hebben doorgaans real-time inzicht in data, waarop leiders hun beslissingen kunnen baseren. Dat helpt enorm om besluitvorming te versnellen en te verfijnen. Organisaties die meer uitgeven aan bedrijfsapplicaties en aan de integraties tussen bijvoorbeeld business intelligence, CRM, en het financiële managementsystemen, helpen hun teams aan een gecentraliseerd overzicht. Daarnaast zorgen de juist tools, in een tijd waarin zoveel medewerkers op afstand werken, voor virtuele samenwerking.
Gelukkig is er al een stijging waar te nemen van zakelijke dienstverleners die datagestuurd werken. Zo is er tussen 2021 en 2022 een stijging waargenomen van 14 procent in de SPI Benchmark. Ook is er een stijging van 13 procent tussen 2021 en 2022 als het gaat om organisaties die gericht zijn op innovatie. Dit laat een toenemende nadruk zien op het verbeteren van bedrijfsprestaties om concurrentievoordeel te behalen. En leiderschap speelt een belangrijke rol in het stimuleren van succes, het creëren van een breed gedragen visie tot het inspireren van vertrouwen, het hebben van systemen die het eenvoudig maken om dingen gedaan te krijgen en datagestuurd te werken, en om niet bang te zijn voor innovatie en verandering.
Kwalificaties voor goed leiderschap
Maar een goede leider zijn is makkelijker gezegd dan gedaan. De definitie hiervan verandert natuurlijk ook nog eens constant. Daarnaast zijn er verschillende behoeftes afhankelijk van de volwassenheid van een organisatie. Zo moeten de passie en lange uren van de start-up bijvoorbeeld worden ingedamd naarmate een organisatie volwassener wordt en verschillende medewerkers verschillende behoeften en voorkeuren ontwikkelen. Maar als we dan de perfecte leider voor een organisatie in de zakelijke dienstverlening moeten samenstellen, dan zouden de kwalificaties er ongeveer zo uitzien:
- Beschikt over een overtuigende visie voor de organisatie
- Communiceert plannen op een duidelijke manier en doet dat op tijd
- Moedigt loopbaanontwikkeling aan
- Creëert een omgeving waarin mensen op hun best kunnen presteren
- Maakt plannen op basis van data
- Investeert in ICT-systemen die real-time besluitvorming ondersteunen en belangrijke informatie zichtbaar maken
- Doorbreekt silo’s
Natuurlijk bestaat er uiteindelijk geen perfecte leider, maar het kan de moeite waard zijn om na te denken over de vraag of jouw leiders over bovenstaande kwaliteiten beschikken. En mocht dat niet het geval zijn, vraag je dan af of je bedrijf zelf klaar is om voorop te lopen.