Composable commerce als vervolgstap op headless setup
Auteur: Merijn van Zuidam, Head of Partnership bij Mollie
Merijn van Zuidam
Head of Partnership bij Mollie
De aankomende jaren gaan we steeds meer composable commerce zien bij online retailers. Al in 2020 voorspelde Gartner dat het binnen drie tot vijf jaar de standaard zou worden in e-commerce. Bovendien werd uit het onderzoek duidelijk dat haast elke retailer (91%) een composable architectuur belangrijk vindt, maar dat uiteindelijk een handjevol retailers (2%) zijn webshop echt composable noemt. De interesse is dus groot, maar de uitwerking is voor veel retailers nog toekomstmuziek.
Wat is composable commerce dan precies? Composable commerce gaat net een stap verder dan headless commerce. In composable e-commercesoftware worden niet alleen de frontend en backend van elkaar gescheiden. Alle individuele softwarecomponenten die in specifieke oplossingen voorzien – zoals voorraad-, product- en klantenmanagement – staan volledig los van elkaar. Organisaties zijn daarmee niet langer beperkt tot de thema’s, diensten of functionaliteiten die een monolithisch e-commerceplatform aanbiedt. Organisaties kunnen bijvoorbeeld de mogelijkheid voor consumenten om via Instagram of Alexa te winkelen toevoegen.
MACH-technologieën
De grondslag van composable commerce zit niet zozeer in een specifieke product, maar in een set van principes en definities, de zogenoemde MACH-services (Microservices, API first, Cloud native en Headless). MACH-technologieën zorgen voor een architectuur waarin specifieke oplossingen schaalbaar worden ingezet: deze zijn makkelijk te vervangen en te verbeteren door agile software ontwikkeling. Bedrijven zoals Netflix, Amazon, Twitter, PayPal en eBay maken momenteel al gebruiken van microservices.
Merkgerichte ervaring
Composable commerce geeft organisaties de flexibiliteit om alle packaged business capabilities (PBCs) die ze nodig hebben als microservices te integreren en deze volgens eigen design in te richten. Dit betekent bijvoorbeeld dat organisaties merkgerichte winkelervaringen kunnen bouwen en zij niet hoeven te werken met templates die niet passen bij hun merk. Organisaties zitten niet meer vast aan one-size-fits-all oplossingen en kunnen zo kiezen welke best-of-breed technologieën en oplossingen het beste bij hen passen. Zo kunnen organisaties werken met een bepaald CMS-, PSP- of retourneersysteem. Hierbij gebruiken organisaties alleen de functies die ze echt nodig hebben, wat geld en moeite bespaart. Volgens Gartner zal dan ook dertig procent van de e-commercebedrijven tegen 2024 PBCs gebruiken om hun applicatie-ervaringen op te bouwen.
Wendbaarheid en veerkracht
De verwachting is dat organisaties die een composable benadering hebben gekozen, in 2023 de concurrent met tachtig procent voor zijn wat betreft de implementatiesnelheid van nieuwe functies. Met composable commerce zijn organisaties niet beperkt tot een bepaalde programmeertaal, aangezien API’s zorgen voor de communicatie tussen softwareoplossingen die gebouwd zijn in verschillende talen. Als laatste kunnen organisaties met composable commerce content verspreiden over meerdere kanalen op hetzelfde moment voor een eenduidige omnichannelervaring. Hiervoor hebben zij geen aparte teams of developers nodig. Voor organisatie die hun business naar een hoger niveau willen tillen, loont het dus om zich te verdiepen in composable commerce.