Skip to main content

Een op de drie organisaties vindt uitbreiding naar het buitenland spannend door verschillende betaalmethoden

39 procent breidt niet uit wegens gebrek aan kennis over financiële wetgeving

Gent, 13/06/2023 – Maar liefst dertig procent van de organisaties vindt dat verschillende betaalmethoden voor consumenten, die kunnen verschillen per land, het spannend maken om uit te breiden naar het buitenland. Dit blijkt uit onderzoek van financieel dienstverlener Mollie onder ruim 200 beslissers en verantwoordelijken op het gebied van financiën, marketing, sales of algemeen management.

Uitdijende papierwinkel 

Naast dat er rekening moet worden gehouden met betaalmethoden die we in België helemaal niet gebruiken, wordt de stap naar het buitenland ook bemoeilijkt door verschillen in de financiële wetgeving. Meer dan de helft van de beslissers en verantwoordelijken (53%) stelt onvoldoende op de hoogte te zijn van de financiële wetgeving in andere landen. Maar niet alleen op financieel gebied blijkt de juridische kennis onvoldoende. Ook op het gebied van plaatselijke wet- en regelgeving is nog winst te behalen: 39 procent geeft aan dat de ontbrekende kennis hiervan hen ervan weerhoudt om over de grens uit te breiden.

Angst voor systeem crashes

Naast wetgeving is administratie ook een beslissende factor bij het wel of niet buiten België uitbreiden. Zo zegt 47 procent van de beslissers en verantwoordelijken dat zij tegen de administratieve lasten opzien die komen kijken bij uitbreiding naar het buitenland. Een andere angst waar bedrijven tegenaan lopen is meer technisch van aard. Bij bijna 35% bestaat de angst dat de huidige software systemen niet optimaal zullen functioneren in een ander land.

Chun Kay Tang – Sales Lead Belgium bij Mollie

Chun Kay Tang, Sales Lead Belgium bij Mollie: “Je business uitbreiden over de grens kan best spannend zijn. Zeker als je weinig tot geen kennis hebt over de verschillende betaalmethoden en de plaatselijke (financiële) wetgeving. Maar laat dit je er niet van weerhouden om de stap naar het buitenland te maken! Over de grens kan je namelijk samenwerken met lokale experts, die je door alle processen heen kunnen loodsen. Je kunt bij hen advies inwinnen en daarmee de juiste koers op bijvoorbeeld financieel gebied uitzetten. Zo kom je niet voor verrassingen te staan en ben je bekend met de werkwijzen rondom zaken als de administratie en het gebruik van softwaresystemen.”

Meer weten? Download dan de Mollie cross border manual en ontdek de resultaten van het volledige onderzoek en de tips & tricks van gerenommeerde bedrijven die de stap naar het buitenland al maakten.


Over Mollie

Mollie is een pionier in de betaalindustrie en een van Europa’s snelst groeiende financiële dienstverleners. Het bedrijf, opgericht in 2004, faciliteert ondernemingen van elke omvang om op te schalen en te groeien door middel van snelle en flexibele financiering en een gebruiksvriendelijke betalings-API die meerdere betaalmethoden aanbiedt. Mollies missie is om complexe financiële diensten te vereenvoudigen en zo ’s werelds meest geliefde financiële dienstverlener te worden.

Mollie heeft meer dan 130.000 klanten, een internationaal team met meer dan 750 medewerkers en kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, München en Parijs.

www.mollie.com

Author IT Topics

More posts by IT Topics