Skip to main content

Rolando Grandi, CFA, beheerder internationale thematische aandelen, La Financière de l’Echiquier (LFDE)

Innovatie geldt als brandstof voor de hele economie. De financiële sector is daar geen uitzondering op. Vóór de coronaperiode kenden fintechs een dipje. De lockdowns en de digitalisering van de economie werken evenwel een stevige versnelling in de hand. Bovendien was financiering toegankelijk en spotgoedkoop door het lagerenteklimaat, wat hun ontwikkeling en groei ten goede kwam. Er werden heel wat nieuwe financiële toepassingen ontwikkeld op het vlak van digitale contactloze betalingen, online verzekeringen, schaduwbankieren, consumptieleningen voor digitale handel en cryptomunten.

De voorbije twee jaar liep de sector wat vertraging op door de inflatie en de stijging van de rente, waardoor het moeilijker werd om de ontwikkeling van nieuwe financiële toepassingen te financieren. Bovendien vertoonden de beleggers minder interesse, omdat de nieuwste concepten niet zo winstgevend waren. Zo was Klarna, de Zweede fintech die zich toelegt op gefractioneerde betalingen, in 2021 met een waardering van 45,6 miljard dollar de grootste eenhoorn van Europa. Na een kapitaalronde in 2022 kelderde de waarde met 85%. Ondanks die moeilijke omstandigheden lieten fintechs in 2023 toch 194 miljard dollar omzet optekenen[1], en wordt het groeitempo tussen 2023 en 2028 geraamd op bijna 20% per jaar.

Generatieve AI als keerpunt

De ontwikkeling van de rekenkracht, die al meer dan zestig jaar exponentieel toeneemt, evenals de wildgroei van de cloud en van data, hebben bijgedragen tot de opkomst van artificiële intelligentie (AI). Wij denken dat de fintechs de vruchten zullen plukken van de bloei van AI, in de vorm van nieuwe groeimogelijkheden. De reden? Het betreft een sector die heel wat data genereert, een grondstof die AI kan absorberen, transformeren en toegankelijk maken. Fintechs die zich op kredieten en verzekeringen richten, kunnen daarmee bouwen aan een betere klantenervaring en het gebrek aan fysieke aanwezigheid compenseren. Ook generatieve AI zal een cruciale rol spelen. Chatbots die daarmee worden uitgerust, zullen gebruikers actief begeleiden bij hun onboarding en kunnen financiële diensten verkopen. Bovendien kan die AI het kredietrisico van gebruikers analyseren. Er kan een volledig plaatje worden gevormd van de risico’s die bepaalde gebruikers met zich meebrengen, waardoor het aanbod kan worden aangepast aan hun profiel. Ook fraude opsporen wordt eenvoudiger. Het proces zal ondernemingen die digitale betaaldiensten aanbieden wezenlijke besparingen opleveren en oogt erg betrouwbaar.

Spelers uit verschillende sectoren

Er zijn tal van nieuwe spelers die baat hebben bij die heropleving van de fintechs. Een voorbeeld daarvan is verzekeraar Acheel, die onlangs de innovatieprijs van LBP AM in ontvangst mocht nemen. Zijn toepassing voor woningverzekeringen kan steeds meer gebruikers verleiden met scherpe prijzen en een volledig digitale en geautomatiseerde ervaring.

Die aantrekkelijke markt lokt ook technologische spelers zoals AWS, die overtuigd zijn van het ongeziene potentieel van generatieve AI. De cloudgebaseerde dochtermaatschappij van Amazon lanceerde zelfs een accelerator voor fintechs die gebruik maken van generatieve AI, een wereldwijd programma dat zich toelegt op financiële dienstverlening. We zien hetzelfde gebeuren in de automobielsector. Tesla, qua beurskapitalisatie de grootste autoproducent ter wereld, biedt nu zelf een autoverzekering aan. Die kan in het voertuig zelf worden onderschreven, waardoor de werving van nieuwe klanten erg natuurlijk verloopt. Met de toestemming van de gebruiker verzamelt de onderneming ook gegevens over het rijgedrag: de afgelegde trajecten, de momenten waarop er wordt gereden, de snelheid, eventuele fouten bij het rijden enzovoort. Door die analyse kan de verzekeringspremie bijna in realtime worden bijgesteld. Het tarief wijzigt op basis van de rijstijl. De gebruikers worden dan ook gemotiveerd om voorbeeldig rijgedrag aan de dag te leggen. De voorbeelden stapelen zich op. De markt voor generatieve AI in de financiële sector wordt tegen 2032 geraamd op 27.430 miljoen dollar, ten opzichte van 1.897 miljoen dollar in 2023[2].

Wie ook niet stil zitten, zijn de grote traditionele banken, die sterk worden beïnvloed door veranderingen in de globale financiële sector, en met name in de betaalsector. De Amerikaanse bank JP Morgen beschikt bijvoorbeeld over een jaarlijks budget van ruim 16 miljard dollar en stelt meer dan 100.000 ingenieurs en ontwikkelaars te werk, die voortdurend ijveren om de producten, de analytische systemen en de risicocontroles van de bank te verbeteren. Ook een betere klantenervaring, die in steeds grotere mate digitaal en gepersonaliseerd moet zijn, behoort tot de doelstellingen. Intern draagt generatieve AI voornamelijk bij aan de automatisering van eentonige taken en aan de snellere creatie van voorspellende analyses. AI wordt steeds vaker aangewend binnen de financiële sector. We zijn van mening dat het een langetermijntrend betreft die ongeziene kansen zal bieden.


[1] www.mordorintelligence.com

[2] MarketResearch, 2023

Author IT Topics

More posts by IT Topics