myPOS heeft ambitieuze groeiplannen in België en wil vooral kleine ondernemers met flexibele, transparante betalingsoplossingen en lage kosten voor zich winnen. De focus ligt op snelle toegang tot geld en het vermijden van hoge kostenstructuren. We spraken met Chris Brillouet, country manager Belgium van de groep en vroegen hem hoe hij die groei in goede banen wil leiden.
Historiek
myPOS werd ongeveer tien jaar geleden opgericht en recentelijk, zo’n zes maanden geleden, verkocht aan Advent, een financiële investeringsmaatschappij met een portefeuille van zo’n 94 miljard euro. Deze overname heeft geleid tot een versnelling van de groeiambities van myPOS, met plannen om verder uit te breiden in Europa en daarbuiten. Voor Chris Brillouet, die jarenlang in de telecomsector werkte, biedt deze periode een unieke kans om de organisatie naar nieuwe hoogten te brengen, dankzij de extra middelen en strategische ondersteuning die de nieuwe aandeelhouder geeft om de groei te versnellen.
De country manager heeft een belangrijke rol gespeeld in de lancering van myPOS in België, sinds hij er iets meer dan twee jaar geleden neerstreek, waarbij hij zich richtte op het opbouwen van een sterk team en het creëren van een solide basis. De pandemie heeft echter ook uitdagingen met zich meegebracht; de winkel in Antwerpen was bijna twee jaar gesloten en opereerde voornamelijk online. Na de coronaperiode was het zijn taak om de winkel weer operationeel te maken. Fysieke winkels zijn trouwens belangrijk voor de groep. ‘myPOS is in alle grote steden van Europa te vinden, telkens op een aantrekkelijke plaats. Veel heeft met de opbouw van vertrouwen te maken terwijl een fysieke plaats ook de mogelijkheid geeft om dichter bij de klant te staan.’
Focus op lage kosten
Bij de groep ligt de nadruk op het ondersteunen van kleine zelfstandige ondernemers, die vaak niet goed op de hoogte zijn om met complexe technologieën om te gaan. myPOS vereist daarenboven geen langdurige contracten wat het aantrekkelijk maakt voor nieuwe ondernemers. ‘Dit maakt de financiële diensten van myPOS toegankelijker en gebruiksvriendelijker voor ondernemers in diverse sectoren’, onderstreept Brillouet. Er is immers een toenemende bewustwording onder zelfstandigen en kleine ondernemers dat ze niet langer vast moeten zitten aan verouderde contracten en hoge kostenstructuren. ‘Steeds meer klanten beginnen de kosten van hun betaalmethoden te begrijpen en verwachten lagere tarieven, vooral voor kleine betalingen.’
Brillouet omschrijft zijn bedrijf trouwens niet als een payment service provider maar als een financiële instelling. ‘Payment service provider begrijpen de meeste mensen niet zodat we onszelf als een financiële instelling omschrijven. En er is meer: bij ons komen de middelen van klanten meteen op hun eigen myPOS account. In tegenstelling tot andere betaalaanbieders hoef je bij myPOS geen dagen te wachten op je geld en bovendien wordt het niet beheerd of belegd zoals bij traditionele banken. Dit is van groot belang voor zowel zelfstandigen als grotere ondernemingen, omdat het hen in staat stelt om direct toegang te hebben tot hun inkomsten. Dit geeft ze meer controle over hun financiën en is essentieel voor het behoud van een gezonde cashflow. Dit kan hen helpen om hun uitgaven, zoals loonbetalingen en huur, tijdig te voldoen, zonder te hoeven wachten op traditionele betalingstermijnen van enkele dagen.’
De groei van myPOS in België is hoog: de afgelopen drie kwartalen was er een stijging van meer dan 30%. ‘Dit succes is te danken aan het werven van nieuwe klanten en het bedienen van ontevreden klanten van concurrenten. Dat we ons richten op kleine en middelgrote ondernemingen in zowel België als de bredere Europese markt, legt ons geen windeieren omdat deze kmo’s vaak worden vergeten.’ Brillouet legt tegelijk uit dat het bedrijf zich onderscheidt door een efficiënte bedrijfsstructuur zonder onnodige overheadkosten. ‘We vermijden de hoge kosten van luxe kantoren en dure marketing, wat gebruikelijk is bij sommige concurrenten. In plaats daarvan opereren we in België met een klein, toegewijd lokaal team dat actief is in de BeLux. Door aanwezig te zijn in 30 Europese landen stelt het myPOS in staat om een groot volume aan transacties te verwerken, weliswaar met kleinere winstmarges, maar door almaar toenemende aantal transacties wordt onze winstgevendheid aangedreven. Door deze aanpak kunnen we klanten lage kosten blijven aanbieden.’
Segmentering
De betaalterminals zijn ontworpen om snel en eenvoudig betalingen te verwerken, wat vooral handig is voor ondernemers die vaak onderweg zijn, zoals taxichauffeurs die snel moeten kunnen afrekenen. ‘Een specifiek segment waar myPOS aanzienlijke groei heeft geboekt, is precies de taxi-sector. Door de sterke mond-tot-mondreclame onder taxichauffeurs in Antwerpen en Brussel heeft myPOS snel een groot aantal klanten kunnen werven. Dit laat zien hoe belangrijk het is om een goede reputatie op te bouwen.’ Brillouet legt daarnaast uit dat ook andere segmenten worden bespeeld zoals de horeca, kunsthandelaars en de beautysector, waaronder nagelstylisten en kappers. ‘Deze doelgroepen hebben een groeiende behoefte aan mobiele, flexibele betaaloplossingen.’ En de komende kwartalen gaat de groep ook focussen op Franstalig België waar er volgens Country Manager myPOS Belgium nog heel wat mogelijkheden zijn.
Nog een belangrijk onderdeel van de strategie van de groep is het aangaan van creatieve samenwerkingen. ‘Een voorbeeld hiervan is de samenwerking met AQ Label, een organisatie die certificeringen verstrekt aan nagelstylisten en schoonheidsspecialisten. Door deze samenwerking krijgen leden van AQ Label korting op de aanschaf van betaalterminals. Dit helpt nieuwkomers in de sector om zonder hoge opstartkosten te beginnen en biedt hen tegelijkertijd de mogelijkheid om betrouwbare, gecertificeerde producten te gebruiken. De promoties zijn specifiek afgestemd op de doelgroep. Zo hebben we bijvoorbeeld een marketingcampagne opgezet waarin de betaalterminals in aantrekkelijke roze hoesjes worden gepresenteerd in schoonheidssalons. Dit visuele element helpt om de terminals beter te integreren in de omgeving van de salon en spreekt de klanten aan op een manier die aansluit bij hun esthetische voorkeuren.’
Tendensen
Welke evoluties ziet Chris Brillouet op de betalingsmarkt en wat is de impact van technologie op deze tendensen? Hij wijst erop dat in veel andere landen elektronisch betalen al de standaardpraktijk is. België heeft nog een achterstand in de acceptatie van digitale betalingsmethoden, maar er zijn duidelijke signalen dat deze trend ook hier langzaam maar zeker aan het veranderen is. Daarnaast voorspeelt Brillouet dat cash steeds verder zal verdwijnen en dat digitale betalingen de norm zullen worden. ‘In landen zoals Denemarken en Zweden is dit al het geval, 99% van de betalingen is er elektronisch. In België zijn winkeliers nog verplicht om contant geld te accepteren, maar de trend is duidelijk richting een volledig digitale betalingsomgeving.’
Hij gaat zelfs nog een stapje verder en ziet bankkaarten in de toekomst ook verdwijnen. ‘In plaats daarvan zullen consumenten hun betalingen doen via smartphones, smartwatches of andere digitale platforms zoals Google Wallet, wat de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid van betalingen verder zal vergroten.
Know Your Customer
myPOS ziet in deze veranderingen een aanzienlijke groeikans. ‘Brillouet geeft aan dat België momenteel rond de 80-85% van elektronische betalingen zit, wat betekent dat er nog veel ruimte is voor groei. Er worden aanzienlijke investeringen gedaan in nieuwe technologieën en processen, vooral in het KYC-proces (Know Your Customer), wat ervoor zorgt dat nieuwe klanten sneller kunnen worden geverifieerd en geactiveerd. Dit is cruciaal voor kleine ondernemers die vaak snel willen starten met hun bedrijfsactiviteiten.’
Daarnaast merkt hij op dat door deze verbeteringen in het verificatieproces, myPOS in staat is om > 80% van de aanvragen binnen een dag te verwerken, terwijl concurrenten vaak weken nodig hebben. ‘Dit zorgt ervoor dat kleine ondernemers, die mogelijk onder druk staan om snel operationeel te zijn, niet langer hoeven te wachten op hun betaaloplossingen.’ Hij besluit dat myPOS zichzelf positioneert als een innovatieve speler die zich aanpast aan de veranderende behoeften van de markt, met de focus op lagere kosten, snellere toegang tot geld en het bieden van maatwerkoplossingen voor ondernemers. ‘Aangezien de toekomst van betalingen steeds digitaler wordt, is myPOS goed gepositioneerd om hiervan te profiteren.’