PayPal wordt belangrijker dan Bancontact
23 procent gebruikte dit jaar vaker ‘Buy Now, Pay Later’-betaalmethoden dan voorheen
Gent, 26 september 2023 – Uit het jaarlijkse E-commercerapport van de financiële dienstverlener Mollie blijkt dat PayPal en Bancontact dit jaar haasje-over deden. Vorig jaar was Bancontact nog het populairste betaalmiddel, maar inmiddels betaalt ruim een derde (32%) van de 1.000 ondervraagde Belgische consumenten aankopen in Belgische webshops het liefst met PayPal. Voor een vijfde (20%) is Bancontact nog steeds het favoriete betaalmiddel. Veertien procent rekent bij het online shoppen het liefst af met een debet- of kredietkaart.
PayPal ook meest populair voor buitenlandse aankopen
Als het op aankopen in een buitenlandse webshop aankomt, is PayPal ook de meest geliefde betaalmethode. 34 procent van de Belgische consumenten rekent zijn aankopen op buitenlandse websites op die manier af. Bijna een vijfde (19%) betaalt buitenlandse aankopen dan weer het liefst met debet- of kredietkaart. Bancontact staat op de derde plaats: nog steeds 14 procent van de ondervraagden gebruikt het oude vertrouwde betaalmiddel bij de check-out op een buitenlandse webshop.
Of het nu gaat om binnenlandse of buitenlandse aankopen: PayPal is inmiddels de favoriete online betaalmethode van de Belgen. En webshops kunnen er maar beter voor zorgen dat ze de voorkeursbetaalmethoden aanbieden. Maar liefst 93 procent van de Belgische consumenten vindt het immers belangrijk dat hun favoriete betaalmethode wordt aangeboden wanneer ze online winkelen.
23 procent zal vaker gebruikmaken van ‘Buy Now, Pay Later’
De Belg geeft er nog steeds de voorkeur aan om online aankopen meteen af te rekenen. Slechts 4 procent noemt ‘Buy Now, Pay Later’ (BNPL) als favoriete betaalmethode. 11 procent van de ondervraagden zegt regelmatig gebruik te maken van BNPL, nog eens 18 procent zegt het af en toe in te zetten. In totaal gebruikt 29 procent deze betaalmethode dus met enige regelmaat. Een online retailer zorgt er dus best voor dat hij deze betaaloptie voorziet als hij geen omzet wil missen. Bovendien zegt 23 procent van de Belgische consumenten er vaker gebruik van te zullen maken. De studie bevestigt evenwel dat België nog steeds conservatiever is dan de omliggende landen wat het gebruik van BNPL betreft. Zo geeft 42 procent van de Belgische respondenten aan nog nooit gebruik te hebben gemaakt van BNPL. In het Verenigd Koninkrijk heeft 31 procent deze betaalmethode nog nooit gebruikt en in Nederland is dat slechts 26 procent.
Chun Kay Tang, Sales Lead Belgium bij Mollie: “Bancontact was in België jarenlang de onverminderde favoriet als het aankwam op online afrekenen. Maar inmiddels hebben betalingen met PayPal de overhand genomen. Ook kredietkaarten zoals Visa en Mastercard winnen aan belang, zeker als het om aankopen bij buitenlandse webshops gaat. De verschuiving is wellicht te wijten aan de vele bijkomende voordelen die PayPal en kredietkaarten bieden, bijvoorbeeld op het gebied van verzekering. Voor online retailers is het belangrijk dat zij het complete arsenaal aan betaalmethoden aanbieden; zo is de kans het grootst dat de Belgische consument tevreden zijn digitale winkelmandje afrekent en terugkomt.”
Over Mollie
Mollie is een pionier in de betaalindustrie en een van Europa’s snelst groeiende financiële dienstverleners. Het bedrijf, opgericht in 2004, faciliteert ondernemingen van elke omvang om op te schalen en te groeien door middel van snelle en flexibele financiering en een gebruiksvriendelijke betalings-API die meerdere betaalmethoden aanbiedt. Mollies missie is om complexe financiële diensten te vereenvoudigen en zo ’s werelds meest geliefde financiële dienstverlener te worden.
Mollie heeft meer dan 130.000 klanten, een internationaal team met meer dan 750 medewerkers en kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, München en Parijs.