Penneo, de pionier in digitale ondertekeningtools en KYC (Know Your Customer) oplossingen voor accountants en auditors krijgt vaste stek in Ghelamco Arena te Gent.
De beursgenoteerde digitaliseringsexpert Penneo vestigt zich permanent in België. Voortaan hebben ze een vaste stek in de kantoren van de Ghelamco Arena te Gent! De opening van Penneo’s kantoren in België markeert een nieuwe fase in hun ontwikkeling als marktleider in digitalisering voor accountants en auditors.
Naar aanleiding van deze mijlpaal had IT Topics een gesprek met Casper Christiansen, CFO van Penneo.
Wat doet Penneo precies?
Penneo is een SaaS-leverancier die werd opgericht om accountants en auditors te helpen bij het digitaal ondertekenen van documenten en het automatiseren van administratieve workflows.
Vandaag bieden we hen een ecosysteem van digitale oplossingen aan dat administratieve werkprocessen, zoals bijvoorbeeld de processen verbonden aan de anti-witwas (AML)vereisten, automatiseert.
Je mag Penneo dus zien als een Reg Tech softwareleverancier die ervoor zorgt dat bedrijven efficiënter worden en dat ze steeds kunnen voldoen aan de snel veranderende wetgeving binnen hun sector.
Ons basisaanbod is onze ondertekeningsoftware. Deze hebben we ontwikkeld samen met de grootste accountantskantoren ter wereld. Onze ambitie is het voorkeursplatform te worden voor auditors en accountants in heel Europa.
Onze ondertekeningsoftware is voor ons een springplank. We geloven immers dat als wij sterke software bouwen die voldoet aan de vraag van de grootste accountantskantoren, deze ook relevant en sterk zal zijn voor andere sectoren, zoals de financiële dienstverlening.
Omdat we ons productaanbod voor onze accountantsklanten verder wilden versterken hebben we in 2020 een KYC-oplossing van een Deense startup overgenomen. Met deze oplossing kunnen we nog relevanter zijn voor cijferberoepers in hun streven om manuele werkprocessen te vervangen door software, terwijl we tegelijkertijd het compliance niveau aanzienlijk verhogen. Onze KYC-oplossing zal binnenkort ook in België beschikbaar zijn.
Hoe kijkt u naar digitale transformatie?
Het doel van digitalisering in de accountancy sector moet zijn het leven van medewerkers makkelijker te maken zodat ze tijd besparen. Die vrijgekomen tijd kunnen ze dan besteden aan wat echt belangrijk is: juridisch en fiscaal advies geven aan hun klanten. Daarom bieden we software aan die het mogelijk maakt manuele processen te automatiseren en die er tevens voor zorgt dat men makkelijker voldoet aan de wettelijke normen.
Waarom denkt u dat digitale transformatie zo belangrijk is voor bedrijven?
Automatisering of digitalisering laten je toe om te focussen op de zaken die echt waarde toevoegen voor je bedrijf en je klant.
Als ik even naar Penneo zelf kijk heeft digitalisering ons in staat gesteld om meer product engineers, accountmanagers en customer success managers aan te trekken in plaats van bedienden die de boekhouding en administratie moeten verzorgen.
Automatisering laten je toe de schaarse middelen die beschikbaar zijn in te zetten om je bedrijf te laten groeien en te innoveren ten dienste van je klant.
Hoe experimenteert u met nieuwe ideeën?
In eerste instantie bekijken we of nieuwe ideeën passen bij onze kernsectoren: accountants en auditors. We willen trouw aan onze kernsector (accountants en boekhouders), omdat focus ons in staat stelt sterkere en innovatievere producten te bouwen voor een specifieke doelgroep. Als je alle problemen in de wereld probeert op te lossen, zul je in geen enkel probleem slagen. Voor onze eigen financiële infrastructuur hebben wij een lange lijst van handmatige taken die wij willen vervangen door software. Wanneer we een nieuw gebied gaan onderzoeken, leggen we natuurlijk een solide basis voor de keuze van de leverancier en vragen we collega’s om referenties. Als je een probleem of een behoefte definieert, is het gemakkelijker om een solide oplossing te vinden.
Kunt u een voorbeeld geven van het meest succesvolle digitale initiatief dat u hebt geleid?
Ik doe natuurlijk niets alleen, alles is teamwerk. Als ik een voorbeeld moet geven van een project waar ik persoonlijk fier op ban dan is het de implementatie van NetSuite en Sales Force. We deden dit in dezelfde periode dat we Nasdaq genoteerd werden. Als ik bedenk hoe onervaren we toen waren met betrekking tot zulke grote implementaties, was het echt een grote prestatie om een solide infrastructuur neer te zetten die ons toeliet om voor onze business intelligence real-time gegevens te gebruiken in plaats van op Google Sheets gebaseerde modellen.
Wat zijn volgens u de belangrijkste obstakels bij digitalisering?
Tijd besteed aan voorbereiding – het is belangrijk om een goede beoordeling uit te voeren voordat u nieuwe systemen kiest. Het gaat zowel om alle certificeringen die de leverancier moet hebben om een hoge mate van compliance in uw backend te garanderen als om een hoge kwaliteit als het gaat om de eindgebruikerservaring. Bij Penneo wordt een nieuw systeem zowel beoordeeld vanuit het oogpunt van compliance als vanuit het oogpunt van efficiëntie.
Hoe ziet u de technologie de komende tien jaar evolueren?
Natuurlijk zullen we een wereld zien waarin we allemaal verantwoordelijk worden gehouden voor de manier waarop we zaken doen. Ik denk dat software kan helpen het nalevingsniveau te verhogen, gewoon door handmatige taken te vervangen door software. Veel mensen denken dat het veel werk is om bijvoorbeeld financiële fraude te voorkomen. Bij Penneo geloven we dat het eigenlijk leuker is om je als bedrijf te ontwikkelen als het gemakkelijk en voordelig is om compliant te zijn en te blijven.
Waar staat België, in termen van digitalisering?
Wat we hebben ervaren is dat er in België in het algemeen een grote bereidheid is om handmatige werkprocessen te vervangen door software. De Covid-19 pandemie heeft het gebruik van ITSME en de eID en daaraan gelinkte digitale toepassingen enorm versnelt. In het afgelopen jaar is het aantal gebruikers van de ITSME identificatie-app verdubbeld tot 6,5 miljoen – 80% van de Belgische bevolking boven de 18 jaar.
Hoe wil u de verdere groei van Penneo in België ondersteunen?
De opening van onze kantoren en de verdere uitbouw van onze sales ploeg in België is natuurlijk een belangrijke stap die ons zal toelaten lokaal met nog meer accountants en auditors te gaan praten.
We willen ook ons imago nog verbeteren door een gekwalificeerde vertrouwensdienstverlener te worden zoals gedefinieerd in de eIDAS-verordening. Hierdoor kunnen wij met Penneo Sign gekwalificeerde elektronische handtekeningen (QES) aanmaken. Deze handtekeningen voldoen aan de hoogste veiligheidsnormen van de Europese eIDAS-verordening. Wij verwachten in de komende maanden te worden toegevoegd aan de Europese lijst van gekwalificeerde aanbieders.