Het jaarverslag digitaal ondertekenen
Accountants en revisoren verliezen veel tijd met de verplichting om hun jaarverslagen en auditrapporten te laten ondertekenen door de verschillende verantwoordelijken van het bedrijf. Penneo maakt zich sterk dat het dat proces kan inkorten van gemiddeld 5 dagen naar 37 minuten.
De oplossing voor de digitale handtekening die het aanbiedt is volledig ingebed in een tool die de workflow kan sturen en bepaalt wie wat en in welke volgorde moet ondertekenen. Dat geheel is dan nog eens streng beveiligd en voldoet ook aan alle wettelijke verplichtingen.
“Wij zorgen voor vertrouwen. Mensen die onze oplossing voor het eerst gebruiken, zien meteen dat Penneo heel efficiënt werkt. Maar de grootste zorg blijft de beveiliging van de documenten. De inhoud moet gecodeerd blijven, zodat alleen de betrokkenen hem kunnen lezen. Voor sommige toepassingen is ook het exacte tijdstip van de handtekening belangrijk. Wij garanderen de authenticiteit van het document en die gegevens gedurende het hele proces. Alles moet ook voldoen aan de regels die de overheid en de toezichthouder opleggen. Wij zorgen ervoor dat onze oplossing voldoet aan de regelgeving van het land,” zegt Christian Stendenvad, CEO van Penneo.
Belgisch kantoor geopend
Hij is in België voor de officiële opening van het Belgische kantoor van de groep in de Ghelamco Arena in Gent. De lancering van de oplossing in ons land komt na de vestigingen in de andere Scandinavische buren.
“België heeft Itsme heel snel geïmplementeerd en we hebben besloten om deze eID in onze software te integreren. Zo gebruiken we een tool die de Belgen kennen en vertrouwen. Zo deden we het ook toen we begonnen. Denemarken heeft rond 2014 een digitaliseringsslag gemaakt. Als onderdeel daarvan ontwikkelde de overheid een digitale identiteit: NemID. Samen met Penneo hebben we toen een van de eerste praktische oplossingen ontwikkeld waarbij gebruik werd gemaakt van de mogelijkheden van deze elektronische identiteit. We kunnen ook vermelden dat onze softwareoplossing voor handtekeningen samen met de grootste accountants- en boekhoudkantoren ter wereld werd ontwikkeld, waardoor we in deze sector van bij het begin een voorsprong hadden. Dit is de basis van ons doel om het voorkeursplatform te worden voor accountants en boekhouders in Europa, en dit blijft onze kernactiviteit,” zegt Christian Stendenvad.
Nieuwe functionaliteit: KYC
Daarmee luistert het bedrijf naar deze gebruikers. We spreken met de CEO terwijl ongeveer 20 vertegenwoordigers van accountantskantoren in de conferentiezaal hun kennis en ervaringen delen.
“Zo weten we wat er speelt in deze gemeenschap en zo komen we tegemoet aan hun behoeften. Zo hebben we in Scandinavië inmiddels de extra functionaliteit voor de Know Your Customer (KYC) gelanceerd. Dit is een Europese verplichting om het witwassen van crimineel geld tegen te gaan. De anti-witwasrichtlijn (AML) houdt onder meer in dat financiële instellingen, of andere gereglementeerde sectoren, de identiteit van hun klanten moeten verifiëren. Dit vereist een uitwisseling van documenten, die dus volledig digitaal en dus veel efficiënter verloopt via Penneo. De regel is Europees, maar de toepassing verschilt per land. We zijn bezig onze procedure aan te passen om aan de Belgische eisen te voldoen,” legt Christian Stendenvad uit.
Penneo is al sinds 2014 internationaal actief met een oplossing voor het digitaal ondertekenen van documenten. Het betrad de Belgische markt in 2020. Sinds het bedrijf hier actief is, werden er al bijna 60.000 documenten via hun softwareoplossingen behandeld en werden er reeds 30.000 digitale handtekeningen geplaatst via Penneo Sign. Sinds 2020 verdrievoudigde het aantal Belgische klanten jaar na jaar. Om de kwaliteit van haar dienstverlening te verzekeren, versterkte Penneo al recent haar sales team. De opening van haar eigen kantoren in Gent is de laatste stap in de groeistrategie. Penneo is genoteerd op de beurs Nasdaq Kopenhagen.