Skip to main content

SANDT, afkorting van Strategy & Technology, helpt bedrijven bij het op elkaar afstemmen van informatie technologie (IT) en operationele technologie (OT). En om dit te realiseren maakt het gebruik van de strategische inzichten en de technologische expertise van zijn team van experten. We vroegen een extra woordje uitleg aan de oprichters Hugo Costes en Nick Allaert die het bedrijf in januari 2024 boven het doopvont hielden.

Voorstelling

‘SANDT positioneert zich in de consultancywereld als een unieke speler die een brug slaat tussen grote bedrijven, zoals McKinsey, Bain en Boston Consulting Group die veel advies aanleveren en weinig effectief operationeel uitvoeren, en pure staffing spelers die heel veel CV’s aanleveren maar die het project en hun mensen laten managen door de klant. Hier zien we een gat in de markt en we spelen erop in door niet alleen strategisch mee te denken met een bedrijf, maar ook de technische uitvoering op zich te nemen’, geeft Nick Allaert aan.

Samen met Hugo Costes is hij al een tiental jaar actief in de tech consulting sector en heeft hij de behoefte aan een geïntegreerde aanpak in de markt opgemerkt. ‘SANDT richt zich op digital engineering, waaronder IT en softwareontwikkeling, met een focus op het creëren van oplossingen die aansluiten bij de holistische strategie van de klant. Dit betekent dat we niet alleen innovatieve technische oplossingen ontwikkelen, maar deze ook compatibel maken met zijn bedrijfsvisie en doelstellingen, wat leidt tot betere resultaten en minder frustatie voor de mensen op het terrein want dikwijls zien we dat ingenieurs uitstekende dingen realiseren die evenwel niet compatibel zijn met de visie van de directie,’ voegt Allaert toe. Hij stelt tevens vaak vast dat er geen connectie is tussen alle verschillende tools en de verschillende datastromen binnen een onderneming. En dat er ook geen visualisatie ervan is die behapbaar is voor de niet-technische gebruiker.

‘We hebben eigenlijk met onze 15 ingenieurs alle kennis in huis om al die zaken uit te voeren en om uiteindelijk de klant inzichten te geven in zijn activiteit die hem toelaat om juiste beslissingen te nemen en uiteindelijk zijn objectieven te behalen.’ Een concreet voorbeeld is de samenwerking met de ChargePoint-operator Sparky, vult Hugo Costes aan. SANDT  is het bedrijf aan het helpen om hun operationele marge te verhogen door gebruik te maken van moderne architecturen en technologieën. ‘Dit stelde Sparky in staat om energie op een kostenefficiënte manier in te kopen en zelfs winst te maken door een slim gebruik van energieopslag en -verkoop. Door algoritmes en kunstmatige intelligentie toe te passen, optimaliseren we deze processen.’

Praktisch bekeken

Hoe vindt SANDT klanten gezien het ingrijpende proces dat het aanbrengt? ‘Voornamelijk via ons uitgebreid netwerk, dat we hebben opgebouwd door onze jarenlange ervaring in de industrie. We werken daarenboven samen met organisaties zoals Agoria en Voka en maken gebruik van netwerkgelegenheden, zoals de Belgian Golf League & Members Only. Zo leggen we contact met potentiële klanten en verdiepen we ons in hun businessmodellen.’ In plaats van te vertrouwen op uitgebreide PowerPoint-presentaties, geeft SANDT volgens Allaert de voorkeur aan inhoudelijke gesprekken met de technische betrokkenen en het leveren van veel content. ‘En aangezien we voornamelijk spreken met technische mensen gaat de bal sneller aan het rollen.’

Een belangrijk pijnpunt dat SANDT bij klanten ziet, is de organisatorische spanning tussen moderne IT-teams en de traditionele, strikt gestructureerde afdelingen zoals engineering, quality en de business georiënteerde activiteiten. ‘Deze spanning ontstaat doordat IT-teams vaak in een flexibele, continue integratieomgeving werken, terwijl andere afdelingen vasthouden aan rigide, stapsgewijze processen,’ legt Nick Allaert uit. SANDT helpt deze kloof te overbruggen door hun expertise in agile methodologieën te delen en klanten te begeleiden bij het verbeteren van hun operationele modellen.

Efficiëntieverbeteringen zijn een ander focuspunt voor de groep. ‘We leggen de nadruk op het leveren van tastbare resultaten en snelle vooruitgang, wat resulteert in een hogere return on investment voor de klant,’ benadrukt mede-oprichter Hugo Costes. SANDT introduceert ondernemende culturen binnen grote, vaak logge organisaties die vastzitten in bureaucratische systemen. ‘Onze resultaatgerichte aanpak helpt projecten nieuw leven in te blazen, wat het vertrouwen van de klant versterkt. En dit leidt ertoe dat klanten ons meer verantwoordelijkheden toevertrouwen en hen een grotere scope van projecten laten beheren.’

Marktpotentieel

Het bedrijf richt zich op zowel grote bedrijven als KMO’s, met een aanpak die volgens Nick Allaert per doelgroep verschilt. ‘Voor KMO’s is de samenwerking vaak een grotere investering in verhouding tot hun totale budget. Daarom starten we meestal met workshops, die helpen om de kosten voorspelbaar en beheersbaar te maken. Deze workshops dienen ook om de toegevoegde waarde van onze diensten te demonstreren, wat het vertrouwen van de KMO’s vergroot en verdere samenwerking stimuleert.’ Bij grote bedrijven positioneert SANDT zich als een economische oplossing binnen een markt met grote prijsverschillen. ‘Deze bedrijven hebben vaak al consultants in huis, maar onze unieke positionering tussen strategische en staffing spelers biedt een aantrekkelijk alternatief. ‘Daar zit een gigantische prijsvork waarin wij ons kunnen positioneren.’

Vandaag is SANDT alleen in België actief onderstreept Costes. ‘We beschouwen het land als een ideale testmarkt vanwege de culturele en taalkundige diversiteit en de aanwezigheid van bedrijven met beslissingscentra buiten België. Dit biedt de mogelijkheid om samen met klanten naar andere landen te groeien. Hoewel België zelf geen grote markt is, kan een succesvol model hier relatief eenvoudig naar het buitenland worden geëxporteerd.’ Allaert van zijn kant verwacht dat het bedrijf op korte termijn een omzet van ongeveer 15 miljoen euro per jaar kan realiseren. En op de langere termijn heeft als ambitie om de omzet in Europa op te drijven tot 300 miljoen euro. ‘Voordat we internationaal uitbreiden, willen we evenwel ons businessmodel in België goed structureren. Dit omvat het creëren van een complete toolset voor lokale organisaties die de markt nuanceringen begrijpen, zodat ze effectief kunnen opereren in andere landen. Onze  methodische aanpak en proactieve management moeten ons in staat stellen ons gunstig in de markt te positioneren en we hebben er alle vertrouwen in dat we kunnen blijven groeien en aan de verwachtingen van onze klanten kunnen blijven voldoen.’

En hoe zit het met de financiering vroegen we Hugo Costes. ‘Recent hebben we een lening van 100.000 EUR van een particuliere investeerder gekregen, terwijl we ook ons eigen spaargeld gebruikten om het opstarten van hun bedrijf te ondersteunen. Vandaag onderhandelen we tevens met verschillende banken om nog meer financiering te krijgen, zodoende we groei kunnen doen versnellen.’De twee oprichters, die vandaag nog steeds gratis werken, voegen er nog aan toe dat  hun vermogen om realistische financiële prognoses op te stellen en deze dan ook te overtreffen, een belangrijke factor zal worden om analisten en investeerders te overtuigen.

Werknemers vinden

Ondanks de huidige uitdagingen in de arbeidsmarkt, waar veel bedrijven moeite hebben om gemotiveerde en capabele medewerkers te vinden, ziet SANDT deze tekorten juist als een kans. Zowel Hugo Costes en Nick Allaert slagen er naar eigen zeggen goed in om talent aan te trekken, mede dankzij hun ervaring en historie met het aanwerven van ingenieurs. ‘We hebben een efficiënte methode ontwikkeld om gemotiveerd en ervaren talent te vinden, waarbij we ook gebruikmaken van de aanbevelingen van onze werknemers, die een actieve rol spelen bij het voorstellen van kandidaten uit hun netwerk.’

Het opzetten van de huidige structuur is niet zonder uitdagingen geweest, zegt Costes. ‘We realiseerden ons dat het runnen van een bedrijf aanzienlijke ondersteuning vereist, zowel op het gebied van personeel als administratief management. Daarom zijn we op zoek gegaan naar partners op verschillende gebieden, waaronder IT en communicatie, en zijn we nu bezig met het werven van ons eerste team om ons bij te staan bij het managen van onze werknemers. Het is immers de bedoeling van SANDT om een werknemerservaring van hoge kwaliteit te bieden, zodat het zich kan onderscheiden van traditionele adviesbureaus. Daarnaast hebben we ook geïnvesteerd in een ERP (Enterprise Resource Planning) om het hele proces effectief te beheren, van de identificatie van kandidaten tot de financiële rapportage. Met dit alles tonen we aan dat we het bedrijf op een solide manier willen structureren.’

Artificiële intelligentie

Een ander cruciaal aspect van de strategie van SANDT is de integratie van artificiële intelligentie in de organisatie besluit Costes. ‘We positioneren ons als een ‘AI first’-bedrijf, wat betekent dat we onze klanten willen adviseren over de AI-tools die het meest geschikt zijn voor hun specifieke behoeften. Het doel is niet om AI-technologieën te ontwikkelen, maar eerder om klanten te helpen begrijpen hoe ze deze tools kunnen integreren in hun bestaande architectuur, hetzij on-premise of in de cloud.’

De oprichters stippen ook beiden aan dat het van belang is om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen op het gebied van AI, dagelijks AI-tools te gebruiken en hun vaardigheden op het gebied van machine learning te ontwikkelen. ‘We vinden dat praten over machine learning voor een ingenieur relevanter is dan praten over AI in het algemeen, omdat het een beter begrip geeft van de praktische toepassingen.’

Ten slotte is het tweetal zich bewust van de uitdagingen die voor hen liggen, maar hun ervaring, netwerk en toewijding aan innovatie en AI plaatsen hen naar eigen zeggen in een strategische positie om te slagen in een concurrerende omgeving. ‘We staan te popelen om te zien hoe ons bedrijf zich de komende jaren zal ontwikkelen, terwijl we alert blijven op nieuwe kansen en zeker niet onze neus zullen ophalen indien samenwerkingsverbanden zich aandienen.’

Author IT Topics

More posts by IT Topics